jc - bett

tänkte berätta lite vad jag använder för bett till sam, och varför. använder en hel del olika för att inte slita på samma ställen i hästen mun och bara för variationens skull.
Tredelat bett
använder jag mest bara då jag hoppar. en snällt bett som Sam trivs super med. Rider även dressyr på det ibland.
Smalt tvådelat bett
använder jag vid dressyr för det mesta. I och med att det inte används speciellt ofta annars så blir han ganska känslig på det.
Tjock tvådelat bett
använder jag vid skrittturer/uteritter och som led -&lastträns på tävling. Jag vet att hästtandläkare inte rekommenderar tjocka bett men Sam trivs så bra med detta i munnen så jag använder det endå.
Hackamore
används endast vid uteritter, det är han inte speciellt brydd på så använder det ofta då vi bara ska ut i skogen och busa på, eller vid skrittturer. Han blir ganska lydig tillbaka men i övrigt går det inte jobba speciellt mycket på det.
Rakt pelham
använder jag mest i skogen där han blir lite föööör stark ibland. Han trivs även super på detta och blir så mycket mer skärpt och fokuserad. Använder det så sällan som möjligt för att han inte ska bli för van.
Kandar
använder jag vääääldigt sällan. Men även detta trivs han väldigt bra på. Använder det ett fåtal gånger per år och då oftast i dressyren för att "avancera lite".
Hur det än är, så är det ju bara att konstatera att skarpa bett avancerar. Jag svor på att jag aldrig skulle använda skarpa bett i och med att jag tycker att det har blivit lite av en trend. Men då jag inte hittade något bättre alternativ ute i skogen och pelham var (av det jag provade) bästa alternativet som SAM trivdes på så var det bara att äta upp det jag svurit på. Men det är ju bara att erkänna, handen bestämmer hur skarpt bettet är. Och så är det ju faktiskt.
Men jag är noggrann med att inte sitta med ett skarpare bett för mycket. Dels för att jag tror det förlorar "skarpheten" då hästen blivit van och sen för att jag tycker att man bööör kunna rida på ett vanligt tränsbett. Jag har nött dressyr hur mycket som helst i skogen, men han blir så taggad och kan inte låta bli att vara stark och ligga på när han har vanligt bett. Han har respekt för pelhamet på ett annat sätt och det vill jag behålla. Annars kommer det bara bli samma sak som med ett vanligt bett.
Som ni ser använder jag väldigt många olika. Ungefär så många så jag kan variera varje dag (om man räknar med en vilodag haha) men det gör jag såklart inte. Försöker hålla mig till hacket och tränsbett. 1-2 dagar kanske pelhamet. Som nu då han vilat en vecka och ska igång kan det bli lite mer eftersom han blir så grymt överladdad.
brukar ni variera bett? och mellan vilka? :)
är det roligt med lite såna här inlägg ibland?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0