jc - ångest inför vintern..

nu blir det ett väldigt öppet inlägg. inget jag skulle göra normala fall att vara så öppen alltså.
står inför ett väldigt dilemma. Sam är till salu men kommer troligen att vara kvar under vintern har jag en känsla av. Inte rätt period att sälja häst i norrland nu. Men jag har inget emot det men.
Jappis är dålig, halt och har problem med gaffelbandet. Har sen i somras bestämt mig att han inte ska behöva vara kvar en vinter till.
Nu under sommaren har han varit glad, varit super fin i kroppen och inte haft sådana problem alls faktiskt. Han har inte varit speciellt påverka av sin hälta och visat mycket livsglädje.
Men, jag kommer inte ha hjärta att ha kvar honom över vintern nu bara för att Sam förmodligen kommer vara kvar.
Min största rädsla är att tänkt om han blir jätte dåligt och måste tas bort? Då kommer han att måsta åka i en äcklig lastbil. Det ska han inte behöva göra, det är han inte värd fina killen.
Han ska få somna in här hemma och sedan ligga brevid sin kärlek Poccis. Då kommer jag finna ro.
För hur tråkigt det än är att ta bort ett djur, så är det alltid sorgligare då de är unga. Jappis är till åren och har haft ett SUPER bra liv.
Man märker nu när det börjar gå mot kallare tider att han börjat tappa lite hull. Hans luftvägar börjar vara lite dåliga, och som sagt så har hans gaffelband börjat strula.
Han är en frusen häst och jag kan inte låta honom ska behöva kriga sig igenom en vinter bara för att.
Han är värd bättre.
Det är vi hästägares uppgift att faktiskt våga släppa taget. Hästarna kan inte själva berätta att det är dags, så vi måste vara modiga och faktiskt inse när det är det.
Då blir det genast ett problem till. Vad gör jag med Sam? Han kan inte gå själv.
Jag kan inte gå och köpa en häst bara för att han inte ska vara själv, och inte heller "bara för att".
Största drömmen vore att börja kika efter stor häst och hitta en så jag kan ha kvar Sam (alltså endå sälja men inte behöva känna någon som helst stress) men gå över till storhäst.
Men det har jag inte råd med om jag inte säljer Sam först.
Och vem lånar ut sin häst på obestämd tid? Sam kanske säljas i vinter det vet jag ju inte, och då kan jag ju inte ha kvar en lånehäst.
Ska jag måste börja söka någonstans att ha Sam? Måsta stalla upp han?
Fast det vill jag egentligen inte heller. Jag trivs här hemma i stallet. Jag vill inte flytta.
Tror inte ens att jag skulle kunna anpassa mig så mycket till att "dela" när jag stått själv sen jag var 11år och alltid fått bestämma hur jag ska ha det. Så vill jag att det ska vara!
Ett väldigt dilemma. Några idéer?




Kommentarer
Postat av: Linnea Enmark

Svar: Tack, vad roligt att höra! :D

2011-09-25 @ 18:18:44
URL: http://sommarponnyer.blogg.se/
Postat av: Jenna

Det finns inte möjlighet att t.ex. kolla med något shettisstuteri finns ju några stycken häromkring om dom kanske har någon dom kan tänkas låna ut? T.ex nått sto som inte är betäckt i år eller liknande.

2011-09-28 @ 09:50:12
URL: http://jeayl.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0