epepepepep

skäms typ när jag skriber det här inlägget, nä men nu minns inte jag senast jag skrev men vet att det har vart lite saker..

Jalle har fått tänderna raspade.  han hade en vargtand som typ gått av eller svårt att beskriva,men den låg inte där bettet ligger och han har inte varit störd av den så inge allvarligt,och det är nästan bara på unghästar som dom opererar ut dom på. sen så hade han gles mellan dom bakretänderna som det blir foderpackning i när det fastnar och blir kvar och då kan det bli inflamerat (typ?) ja iallafall ska jag spola jalles munn med slang lite då å då. Och det kam ju vara ett allmänt bra tips till er andra att spola munnen på eera hästar ni som inte redan gör det och vänj dom vid det.

Några dagar efter det så trampar sig Jalle i hagen då han busat med sina hage kompisar.han haltade.. vänster framhov var som utsatt såg inte alls mysigt ut men det var inte så mjukt så vi höll det rent och lindade hoven för att hålla bort smuts från det. Han var varm men ingen feber dagarna efter och inte svullen. Veckorna går fort  och den  veckan så kände jag faktiskt ingen blogg lust.Sorry

Förra måndagen var jag och EmmaB ute och skrittade. Slutade halv okej HELtaskigt. och den kvällen blev jag inlagd på barn avd. skellefteå lasarett.Suck! Jalle blev räddsnurrade om jag red barbacka med långa tyglar o hängde typ på sidan då han skena iväg i galopp när jag inte klarade hålla mig kvar längre och slog i backen landade på svanskotan/korsryggen och bakhuvudet. När jag öppnade ögonen efter det mådde jag illa kunde inte ställa mig upp det bara svartnade och snurra. Mamma skjutsade mig till akuten där det förvånadsvärt gick väldigt fortfick smärtstillande vilket då är morfin oftast iallafall då man ligger på sjukhuset alltså.. röntgade höften. inget brutet utan bara regält med inre blödningar så hade ju väldigt ont och doktorn sa att det hade inte spelat någon roll dom som får en spricka eller så har lika ont som dom som får en sån regäl smäll som jag och det behandlas på samma sätt. kunde inte gå eller röra mig där ett tag.

när jag på måndag natt äntligen fick komma till mitgt rum var klockan kring två var jag jätte hungrig pga hjärnskakningen så fick jag inte äta något föränn nästa morgon. minns då dom tvinga mig att gå o kissa innan jag skulle sova dom skjutsa mig tilll toadörren jag gick in själv  o stängde dörren hann bara tänka på vart toan var så slog de till nå jävulst såg  inentin allt bara snurra mådde hur illa som helst öpnna dörren och hängde på mamma o bara grät kan inte minnas att jag mått så dåligt tidigare.
fortsatte väl så även nästa dag men jag fick mycket smärtstillande medicin och morfin så jag var ju typ drogad tiden på sjukan väl där kändes en kvart som två timmar och dagarna hade jag  inte koll på så när fredag kom hade jag fortfarande typ onsdag,Fredag blev jag iallafall  utskriven!yeyyTror det var  tisdagen dom röngtade huvudet/nacken på mig också. kraftig hjärnskakning visste vi ju redan men jag kunde inte lyfta huvudet själv så dom var tvungen kolla men det var bara muskulärt även det .Hela min kropp är som sagt mer eller mindre mörbultad.även den dagen kom bron min med stor  godis påse och wille kom efterskolan och höll mig sällakap på kvällarna vi såg en film ibland men då var jag tvungen att vila ögonen o huvudet ibland och kände mig som nybörjare på läsa igen hade svårt att koncentrera mig på både hinna läsa texten och se vad som hände ;) I helgen har wille tagit hand om mig  har inte gjort så mycket jag vilar ju mäst och äter och kan se lite film men eftersom jag blir så snurrig o svimmfärdig så har vart mycket i sängen även då jag gjort annat.
Nu fortsätter jag ju ta smärtstillande hemma och annan medicin som är jätte äckliga bläääää!

ja suger på att skriva texter hoppar hit eller dit.men de är iallafall om vad som hänt mig!
får inte göra något fysiskt eller physiskt på två veckor efter det ska jag se hur det känns och gå försiktit frammåt med att anstränga hjärnat o kroppen typ. lika sakta  som jag tycker jag själv blir bäyttre typ.. tycker inte det förbättras mycket från dag till dag!
Har ni nå frågor något ni inte fattad eller så så fråga gärna så svarar jag.
Tex. sitter gör jag ju mer och mer och går bättre o bättre men har en tjock mjuk kudde o sitter på ;P

Mina goa hästvänner i bergsbyn tar hand om Jalle och idag då Veterinären var och kollade emmas carl så  kollad han även på jalles sår han tyckte det såg bra ut eller bra det läktefint och han var inte varm eller halt längre så dom ska börja sätta igång honom nu mer o mer. han sa även att det fanns ett  foder jag kunde köpa så hoven skulle växa ut bra. Emma trodde det hette hoffmaster någon som har använt eller provat det? själv vet jag ingenting  om det just nu men ska be mina föräldrar köpa och köra foder till bergsbyn imorgon.

Nicostina ett varmblod jag hade på foder före jalle någon som vill veta mer om min och hennes tid i ett senare inlägg?


Nä nu ringer klockan för smärtispiller som en av sjkusköterskorna hade sakt! vi hörs! <3

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0