jc - tyck till!

Hej! Jag är hemma från tävlingen har vilat lite och packat upp och sådär. Kommer berätta om hur det gick i ett separat inlägg, men först bara ett snabbt litet disskutions inlägg.
-
Har ju som sagt varit på tävling hela helgen och spenderat större tid på tävlingsplatsen. Har sett väldigt mycket ekipage samt hört väldigt mycket.
HUR MYCKET SKA EN HÄST BEHÖVA TÅLA?
man ser alltså ryttare som sitter och sliter, bankar och skriker på sin häst. Jag har sett en "mångtal" ryttare gå fram till hinderna på banan, kört in sporrarna i sidan och sen suttit och tokhållit i sin häst och de får steppa omkring där så nära hindret som möjligt. Detta alltså utan att ha fått startsignal och typ "ska visa hästen hindret" eller vad man kallar just det där. ÄR sånt verkligen okej? Vars går gränsen för bra hästhållning?
Jag blir så jävla förbannad när jag ser dessa personer, hästarna är sönderstressad och en stor del av dom står på bakbenen och ögonen på dessa hästar är mer fyllda av rädsla än roligheter.
Ska inte hoppningen, i alla fall på denna nivå var rolig? Såklart är det roligt med lyckade resultat och placeringar men är inte huvudsaken fortfarande att det är kul?
-
Dessa hästar som får stå ut med detta offrar sig för att klara hinderna men då de kommer helt fel och stannar får de ordenliga spörapp och sporrar som borra ordentligt in i sidan. Ryttare som lutar sig så mycket bakom (livräddarsits) att de inte har någon möjlighet att följa med i sprången och i stort sätt sliter hästen uppåt, framåt, neråt BOKSTAVLIGEN. Vars finns regler när det behövs som mest?
Men måste ändå säga att dom har varit riktigt duktiga på att säga till när de håller på alldeles för mycket på bana att lugna ned sig. Men tänker man någonsin på att detta är förmodligen vad hästarna (enbart spekulationer) utsätts för dagligen? I alla fall inom hoppträningar osv.
-
Har varit så nära på att bara vilja gå upp i domartornet och fråga vars fan vettet finns? Det finns spöregler men finns det inga regler inom sporraranvändning och hur mycket man får rycka och slita som jag vet inte vad i munnen på hästarna?
Tack och lov finns det någon slags rättvisa har jag märkt. De ryttare som rider på högre nivå tar sig ofta inte runt med denna taktik. Där belönas de ryttare som faktiskt RIDER. De som har någon känsla, medlidande och kunskap är faktiskt de som tar sig runt.
-
Är detta okej på tävlingar? Det tycker inte jag och det har blivit väldigt uppenbart för mig nu när jag varit på så många. Och jag vet att de finns några som läser den här bloggen så skriv en kommentar är det ok att hålla på såhär?



Kommentarer
Postat av: Amanda

Absolut inte! Det är helt från vettet...

Hästar är levande varelser, inte några maskiner som man kan göra hur som helst med.

2011-08-14 @ 22:59:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0